Friday 27 July 2012

Ariyana Alwani Episod Empat : Soal Hati

Episod 1 : Ariyana Alwani (gadis yang hidup nya penuh warna warni)
Episod 2 : Buku Warna Biru
Episod 3 : Nota Hati Pertama



"woi cuba korang bukak pesbuk. jamil update gambar profile baru. like ramai2 jom".

  Bergema sorak dan hilai ketawa dalam umah sewa gua bila gambar jamil posing depan webcam keluar dipaparan skrin. ape yang menggeli kan hati ialah jamil ni hanya upload gambar 2 tahun sekali. itupun secara senyap2. bila dah kantoi dengan member serumah yang tiga suku, benda tu dah macam wajib di sebarkan. gua hanya mampu ketawa.

Kipas bilik berputar dengan kelajuan tahap tiga. gua berbaring di atas tilam yang gua beli guna duit ptptn. tangan kanan gua letak di dahi. tangan kiri di atas perut. memang situasi termenung yang gua nak wujudkan. bunyi katak melalak selepas hujan sedikit sebanyak buat gua tercarut. membantut kan emosi je. gua pandang siling dan mula terpikir tentang kejadian Ariyana menyapa gua tempoh hari. 

***

"zack".


 Ariyana mula bicara. dia tersenyum sambil menampakkan lesung pipit. wah bagai di syurga pulak rasa nya. dan apa yang buat gua teruja dia tahu nama gua.

"ye saya" 

  jawab gua dengan nada rendah. sopan betul suara gua. kalau kawan2 gua dengar ni mahu diorang termuntah.

"saya nak tanya sesuatu ni"

  gua terdiam. gua nebes gua tenung wajah nye sekejap sekejap. tergoda jugak tengok bulu mata dia. lentik semacam.

 "awak ke yang jumpa buku saya hari tu?". 

ahh sudah. mana dia tahu ni. pening jugak nak jawab soalan dia ni. banyak tanya nanti kantoi pulak.

"buku? buku ape awak?". 

  ishh. gua terpaksa. terpaksa mengunci kata2 'saya lah Mr. Z tu'. bodohnya gua rasa masa tu. gua jeling air muka Ariyana. seperti kecewa. mungkin juga tertanya. tapi gua hanya mampu mentafsir. ape dalam hati dia hanya dia dan tuhan je tahu.

"owh awak tak tahu ape2 ke. maaf lah ganggu awak. saya tanya awak sebab masa tu....." 

 gua kerutkan kening. menanti baris2 ayat yang ingin disampaikan dari bibir Ariyana.

sayang sekali. Ariyana berhenti dari berkata-kata. seperti memikirkan sesuatu. tapi yang pasti bukan fikirkan gua. lantas Ariyana terus bersuara secara tergesa gesa.

"ermmm. saya ke kelas dulu lah ye. maaf. tiba2 pulak saya tanya awak. Assalamualaikum"

gua jawab salam dalam hati. dalam hati yang penuh kehampaan. kalau lah boleh gua pegang tangan Ariyana untuk tidak pergi, dah lama gua buat. nasib baik gua tahu batasan iman.

***

Bukan gua tak nak mengaku. tapi apakah perasaan Ariyana sebenar nya. adakah dia sekadar bertanya. adakah dia paham apa yang gua cuba sampaikan. adakah dia nak suruh gua jangan ganggu dia. perasaan bercampur baur macam air sungai klang. perasaan yang kadang2 gua sendiri tak paham. adakah gua takut dikecewakan. adakah perasaan ini hanya mainan syaitan. tidak. apa yang terpahat dalam hati gua jelas menunjukkan yang dia sememang nya gadis yang gua jatuh cinta pada hatinya.

'suka tak semestinya sayang, dan sayang itu tak semestinya memiliki'

Teringat pulak pada kata2 ni semasa gua sedang melepak bersama member gua Saipul. dia kabo ke gua yang dia suka dan sayang pada sorang makwe kat kedai makan tu. dan secara spontan keluar lah kata2 tadi. betul jugak kalau di ikut kan. perasaan sayang dan suka semua orang boleh ada. pakcik yang kutip botol pun kompem ada perasaan sayang2 ni. sayangi alam sekitar agak nya.

But, korang harus ingat bila part memiliki tu tak semua orang boleh rasa. bila enko suka kan seseorang tu, sayang lah macam mana pun rindu lah sampai menangis pun, tapi kalau dia bukan milik kau perasaan semua tu hanya sia sia. macam impikan pelakon sinetron. tak ada guna. semua tu hanya 2 dimensi.



***

kriiiinggggg

Eh bila masa pulak fakulti gua ni ada loceng. toleh kanan ternampak seorang mamat tersengih2 cuba menyembunyikan fon dia yang bunyi nya datang dari fon torchlight setting tone 'nostalgia' level 5. pesen tak reti nak silent bila ada kat public. setengah jam lagi kuliah gua akan bermula. dan perkara pertama yang gua pikir adalah Ariyana. ape dia pakai hari ni? ingat kah dia pada gua lagi? arghh bila agak nya pikiran sebegini akan terhenti. senang je. kahwin. gila. boxer pun mak belikan.

Dalam hidup ini tak semua nya indah. tak semestinya pasukan Manchester United tu selalu nya menang. tak semestinya awan yang putih tu takkan hitam. tak semestinya jadi gila itu sentiasa genbira. samalah jugak macam kisah gua ni. secantik dan secomel Ariyana tu mesti akan ada kumbang yang cuba hinggap. sengaja gua guna kumbang. nak guna beruang macam tak sesuai pulak. kumbang yang gua maksudkan itu adalah Fakrul.

Kelihatan Fakrul semakin hari cuba mendekati Ariyana. gua dengan fakrul kira kawan juga la. tapi hanya bertegur sapa atas urusan pelajaran sahaja. gua dengan dia memang jauh berbeza. gua jenis bersukan dan banyak melibatkan diri dengan rakan2 lelaki. jauh nya sikap gua dengan dia kerana Fakrul ini seorang yang rajin dalam pelajaan dan mudah mesra dengan semua orang. peramah orang nya.

Tapi tak kira lah siapa Fakrul ini, dia sedikit sebanyak buat gua rasa tak keruan. apa motif dia rapat dengan Ariyana. kenapa dia terlalu baik dengan Ariyana. dalam banyak2 perempuan kenapa Ariyana?


bersambung....

7 comments:

cherry blossom said...

Like

akmalism said...

pukul je fakrul tu jang..

Farhan said...

aih.. kenapa nama fakhrul yg kau gunakan.. membuatkn aku terkenangkan gadisku yg dahulu.. isk3.. haha

Schafiq Hasyriq said...

Selamat Fakrul, kalu Farhan dah lame aku taboh. potong stim betei...haeh!

Anonymous said...

Very well written post. It will be valuable to anybody who utilizes it, as well as myself. Keep doing what you are doing – for sure i will check out more posts.

Nadia Amat said...

zack...:)

fifie said...

Bab manchester tak selalu menang pun masuk ? hahaha. Damn fakhrul