Saturday, 22 September 2012

Ariyana Alwani Episod 5 : Saat Bahagia



Genap 4 tahun perkenalan kami. alhamdulillah hari yang ditunggu telah pun tiba. tercari cari gua di mana letak nya keris tadi. takut2 diambil budak2 dibuatnya main macam star wars. gua mengarahkan Seman lekas2 mencari keris tersebut. sebenar nya hari ini adalah hari perkahwinan gua. sebab itulah gua mencari keris sebentar tadi. sebab jarang betul pengantin lelaki menggunakan tombak sebagai perhiasan di pinggang.

Rasa nya tak perlu lagi diperkenalkan pengantin perempuan yang selamat gua lafaz dengan sekali sahaja di masjid malam tadi. gadis yang hidup nye penuh warna warni. terletak sepasang lesung pipit di pipi, terukir senyuman melirik malu, pipi kemerahan bak epal yang ranum. mata nya redup memikat hati, itulah gadisku Ariyana Alwani. 

Tak sangka perkenalan yang hanya bermula dengan sekeping nota berakhir di jinjang pelamin. betul juga bagai dikata jodoh itu ketentuan tuhan. kita yang merancang, Dia yang menentukan. Berkat kesabaran dan ikhtiar gua terbalas dengan seorang bidadari yang akan hidup bersama sama hingga jannah nanti. Insyaallah.

Majlis yang diadakan di rumah Ariyana tampak meriah dengan kehadiran orang2 kampung datang membantu memasak dan menghidangkan makanan. tema yang digunakan adalah warna pelangi. segala keputusan tentang pemilihan tema dan makanan gua serahkan sepenuh nya pada ariyana. gua percaya yang Ariyana betul2 mahu majlis ini berseri seri. teringat pula gua semasa di zaman universiti dulu Ariyana suka melukis dan mewarna di atas nota kuliah. comel betul. sifat nya yang suka akan warna2 itulah menyebab kan majlis perkahwinan kami sangat warna warni. bermula dari khemah sehinggalah ke pelamin. semua nya hasil idea Ariyana.




Mendung betul hari ini seolah olah menyambut tenang majlis perkahwinan kami. kelihatan awan kolumbus menutupi langit menenangkan mata yang memandang. gua pulak yang nebes ni entah kenapa. mungkin sebab pakaian agak nya. gua bermonolog cuba menteteramkan hati. setelah 30 minit bersiap, akhir nya tersergam indah sebuah pakaian lengkap berwarna ungu terletak di badan gua. warna ungu ni dipilih disebabkan Ariyana tahu yang warna kesukaan gua adalah ungu. prihatin betul dia ni. rasa nak cubit je pipi.

Gua capai henpon nokia torchlight di atas meja. nombor pertama dalam senarai nombor telefon gua tekan untuk memanggil (call). truutt trruutt. tak sampai 3 trrutt Ariyana dah angkat. terus gua mulakan perbualan.

"Assalamualaikum awak"

"Waalaikumussalam. ye saya"

"Awak dah siap?" 

"Belum. Baru nak pakai tudung ni. Awak dah siap? Hensem tak?" terdengar Ariyana ketawa kecil.

"Saya dah 2 3 kali salin baju. awak je yang tak siap2 lagi. hehehe. nanti awak tak mekap tebal2 pun takpe. terpikat pulak nanti pakcik yang tengah basuh pinggan. awak dah memang natural cantik. touch up sikit pun dah macam pelangi indah nya. hehehe".

"Amboihh. yelah sayang. biasa biasa je ni. untuk sape. untuk awak jugak kan. nanti saya dah siap  saya mesej awak erh. ingat tau awak. masa datang nanti berjalan tau. jangan berlari pulak" ramai pulak gua dengar orang ketawa di belakang Ariyana. sepupu sepupu dia agak nya. pandai jugak Ariyana ni bergurau. gua sengih sorang2.




'kelepak kelepak kelebung kelebung kelebung' bunyi kompang memecah sunyi kampung parit sentosa. rombongan belah pihak gua, perlahan lahan menuju  ke muka pintu rumah Ariyana. kelihatan anak anak kecil berlari lari di sekeliling khemah. masih lagi gua ingat pesan Ariyana tadi supaya jangan berlari-lari. setibanya di halaman rumah Ariyana, gua tersenyum lebar. melihat Ariyana sungguh cantik bagai bidadari. warna busana ungu memang kena betul dengan nya. sengaja dia senyum ke gua. nak tunjuk lesung pipit agak nya. gua harap tetamu yang datang tidak merasa cemburu. takut takut ada menambah nasi nanti.

'shing shing klik klik cekit cekit'. silauan kamera memenuhi ruangan pelamin. berapa kali jugak gua gosok mata ni. tahu tadi gua pakai je spek mata reben. dah  penat gua senyum dan sengih. gua jeling Ariyana. suka betul dia dapat tangkap gambar. fotogenik la katakan. habis je berposing gua berlari dengan Ariyana ke meja makan. amboi berlari. maksud gua berlari lari anak. ntah bila pulak kitorang dah ada anak. sampai dimeja makan, gua tengok makanan macam nak bagi 10 orang makan. padahal diorang tahu pengantin ni makan acah acah je. malam nanti baru makan betul betul ye tak.

Malam pun menjelang tiba. lenguh betul badan ni. gua ketuk2 belakang badan pelan2. bukan apa penat betul basuh kuali dan pinggan tadi. tapi apa nak dihirau. demi menjadi menantu yang disayangi bumbung rumah pun gua boleh basuhkan. Ariyana pula sibuk melayan tetamu yang belum lagi mahu pulang. pesen tak menghormati majlis betul. hehehe. sengaja gua buat muka penat dan mengantuk. Ariyana tiba tiba datang ke gua.

"kesian awak mesti penat kan. tu lah rajin sangat basuh pinggan. konon mesra rakyat lah tu"
Ariyana mencubit bahu gua. sakit kemain lagi.

"awak sibuk lagi ke ?', tanya gua lemah.

"kejap je lagi. tunggu mak su balik. awak masuk la bilik dulu. mandi2. nanti saya datang" Ariyana kenyit2 mata.

ahh sudah. tak tenteram hati dibuat nya. sengaja gua buat2 macho sebab makcik kat depan tu sibuk je memerhati. tak boleh tengok orang bahagia langsung.  selesai je mandi gua bukak pesbuk. eh mestilah gua pakai baju dulu. jangan lah tanya bukan2. ramai betul wish. esok je lah gua reply. 

selesai je menutup laptop terdengar bunyi pintu bilik dibuka. ohh Ariyana rupanya. bau minyak wangi yang dipakai nya sungguh menusuk kalbu. entah kenapa tiba2 suasana romantik menyelubungi atmosfera didalam bilik. lampu pun malap semacam. Ariyana datang mendekati. dia menutup separuh muka nya dengan tudung. nak buat suprise agak nya. mata nya yang redup itu gua perati lama2. cantik.




pelik jugak kenapa ariyana menutup separuh muka. surprise pulak gua rasa. tangan nye yang halus gua genggam erat. perlahan lahan penutup muka nya gua selak. "subhanallah" terkejut kera dibuat nya. muka Meon tiba2 terpampar dihadapan gua. terduduk gua dibuatnya. peluh di dahi gua lap gunakan lengan.

"haaaa tido lagi lambat. dah. bangun pergi semayang subuh tu. dah pukul 7 dah. mengarut betul enko ni. tidur pun senyum2." meon menyergah.

fuhhh mimpi rupanya. yang meon ni pun satu kejut tu elok elok lah. ada ke patut pegi letak muka dia depan muka gua. muka ariyana pulak boleh bertukar jadi muka bulat si meon tu. rasa malu pula mimpi macam tu. hahaha. cepat2 gua amik air semayang dan solat. terpaksa gua bersiap dengan pantas. takut takut lambat. nanti kelas ke mana Ariyana ke mana. 

hari itu gua pergi ke kelas dengan perasaan penuh keseganan dan kesusilaan. malu jugak gua kalau Ariyana tahu apa yang gua mimpi malam tadi. tapi macam mana dia nak tahu. borak dengan dia pun baru empat kali. baiklah hari ni gua berazam untuk borak dengan Ariyana buat kali kelima.

*bersambung


grrrrrr....

Episod 1 : Ariyana Alwani (gadis yang hidup nya penuh warna warni)
Episod 2 : Buku Warna Biru
Episod 3 : Nota Hati Pertama
Episod 4 : Soal Hati

5 comments:

fifie said...

Okay tertipu, ingatkan betul betul dah tadi. Tapi best lah boleh buat novel.

Iqa said...

ahahaha~ suspen je .. tetibe je da kawen.. bia betul.. ;P

Dkna Abza said...

pergh! ingat kisah diri sendiri.. boleh jadi novelis :)

Fiza Suhaimi said...

fiza punya eksaited baca.. ingatkan betul.. baru nak ucap tahniah.. heheh..

Anonymous said...

I would like to thanks a ton for the work you've put in writing this web site. I am hoping the same high-grade webpage post from you in the upcoming also. The fact is your original writing abilities has inspired me to get my own site now. Actually the blogging is spreading its wings fast. Your write up is the best example of it.