Thursday, 2 August 2012

Usaha Takwa Mulia



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

   Tepat jam 12 malam 3 Ogos 2012. bermulah penantian student uitm untuk mengetahui keputusan peperiksaan bagi sesi Januari-Jun 2012. tapi penantian ini sebenar nya lebih bermakna kepada pelajar tahun akhir ijazah seperti gua. keputusan yang akan menentukan sama ada kami layak atau tidak digelar Graduan Uitm. ternyata transformasi selama 4 tahun dari Mahasiswa ke Graduan berjaya selepas email yang dihantar tepat pukul 12.10 malam menunjukkan gua layak menyertai konvokesyen yang akan datang ini.

kenapa intro gua ni skema sangat (tanggalkan spek).

   Sebenarnye tak ada ape nak dikongsi sangat tentang result ni. cuma apa yang gua nak ketengahkan ni adalah bagaimana pencapaian ke arah kejayaan itu berlaku. gua percaya, setiap yang berlaku ada hikmah nya. dan setiap cara atau usaha yang kau lakukan pasti ada hasil nya.

   Beza memang berbeza. cara belajar atau mengulangkaji setiap insan tu pasti ada kontra nye. ada yang belajar sikit tapi result gempak. ada yang kena belajar dari awal untuk result yang menawan. tak lupa jugak untuk yang setadi secara bersahaja untuk dapat result yang bersahaja jugak. semua nya bergantung pada tahap IQ korang.

   Dari aspek lain pulak. gua ternyata lebih kagum kepada usaha sesorang itu dalam mencapai sesuatu. tak kiralah lah result dia gempak atau hancur, gua tetap pandang pada usaha dia. sedikit yang gua nak kongsikan ialah ada diantara rakan2 seperjuangan gua dulu ramai yang rajin. cuma yang pelik nya, kenapa gua tak terpengaruh walaupun sedikit. 

   Cara mereka belajar tu sangat efektif dan konsisten. setiap esaimen atau task yang diberi pasti mereka dapat siapkan. bertanya pada lecturer, buat diskusi bersama rakan2, cari maklumat di internet. nota kuliah setiap minggu pasti ada je mereka usahakan untuk dibawa ke dalam kelas. nampak? diorang berusaha. ya usaha. sesuatu benda yang tak semua orang boleh lakukan. (tunjuk diri sendiri). 

   Kebanyakan rakan gua cukup rajin membantu rakan2 lain yang dalam kesusahan. ya. itu juga satu usaha. percaya atau tidak bila kita mengajar sesuatu kepada orang lain kita akan 3x lebih paham. dalam masa yang sama kita akan ingat benda tu. disamping itu. amboih penanda wacana. usaha itu pula dihargai oleh rakan2 dan mereka turut sama mendoakan kejayaan anda. 



   Ada sesetengah orang memang mempunyai kredibiliti untuk menjadi ketua atau memimpin. ini bukan soal politik. maksud gua boleh memimpin dalam merencana sesuatu projek atau esaimen. gua berkenan betul orang macam ni. berani. konfiden. bukan apa sebab ada setengah orang akan sorok muka bila disuruh menjadi ketua. hanya pandai angguk kepala dan bagi nama (untuk cover page). sebab apa gua cakap macam ni. cuba korang lihat balik apa yang berlaku semasa korang cuba mencapai kejayaan korang tu. ada tak menyusahkan orang lain? cara korang tu betul atau tidak? semua atas usaha diri sendiri je ke? . sama2 lah kita muhasabah diri. moga hidup ini diberkati.

   Apa yang gua belajar dari sahabat rapat gua dulu ialah jangan mudah berputus asa. Akmal nama diberi. gua begitu kagum dengan dia kerana kegagalan tak pernah meruntuhkan semangat dia. dia masih lagi boleh tersenyum. masih lagi bersahaja. sedikit demi sedikit cuba mengejar kembali rakan2 yang semakin di puncak. dan akhirnya kini dia sama2 bersama kami menamatkan satu pengembaraan untuk mendapatkan segulung ijazah di bumi bertuah uitm. tahniah Akmal.

   Sebagai pengakhiran. sedikit nasihat untuk rakan2 dan diri sendiri. janganlah kita takbur sangat dengan apa yang kita kecapi. kerana kita ni hanya hamba yang meminjam sedikit kepandaian yang di kurnia kan oleh tuhan. dan bila2 masa sahaja nikmat itu boleh ditarik. sebab tu sentiasa memohon penerangan hati dan elakkan melukai atau menyusahkan orang lain semata mata untuk mengejar kejayaan. kejayaan yang ikhlas dan disertai doa dari orang sekeliling itu amat manis sebenar nya.

salam ramadhan dan semoga berjaya dalam apa yang dihajatkan :D


8 comments:

Schafiq Hasyriq said...

akmal legend dow, tapi mad lagi legend r. eniwei, gua tukang photostat past year untuk lu kan jang? kehkeh

Farhan said...

nice entry.. xsaba nk tgu entry seterusnya.. kah3..

akmalism said...

kalau repeat ramai2, tak down..seronok lg ada lah..contoh subjek math ngan rc jang..yg dgn que,matchot,helmi,long..haha..tapi kalau repet sorg2, subjek yg sama pulak tuh,pehh..mmg kena tabah..nasib ada kawan2 mcm kau support aku jang..thanks weh jang..hehe =)

kajaharuna said...

memang kadang2 ade yang study bagai nak rak, tapi result ciput. ade jugak kadang2 study sikit2 je tp result gempak.. itu semua rezeki kan?? apa yang penting Allah tahu usaha kita macam mana..

kim salam dengan Akmal... 8)

Marcella said...

rezeki... :)

Aween Md Zahir said...

result aku sem ney down sket compared to last sem ;(
gila sedih baq hang !
gigih pujuk hati tamau teriak wey ;p

emy zulaiha said...

Yang penting, macam manr kuat sekali pon usaha kite kene diiringi dgn tawakal kan...baru lah berkat ;)

Gillette Flores said...

Ingatkan betul2 skema tadi. Lol!
Ramai manusia dilahirkan punya kelebihan tersendiri, namun tak semuanya sempurna. Sebabnya Alla swt mahu setiap manusia sentiasa berusaha dan mancuba menjadi manusia yang lebih baik hari ke sehari :)

Salam kenal dari Gill :)