Tuesday, 30 October 2012

Tegur Menegur




Assalamualaikum semua. dan selamat sejahtera. haa ni pun satu teguran kita sesama islam dan umat manusia. sebelum gua nak tulis tajuk ni ada jugak terfikir enam tujuh kali. tajuk ni serius semacam. gua dah lah hanya serius bila di bilik termenung je. macam mana pulak nak tulis entry seserius begini. bagi mengelak kan salah faham gua bukan menulis entry ni di bilik termenung. gua tulis ni masa 30 minit sebelum gua tido di atas tilam bercadar biru.

Tegur ni mengikut definisi pandang ke depan ialah situasi di mana satu pihak ingin menyampaikan sesuatu kepada satu atau lebih pihak sama ada secara lisan atau pun perbuatan. secara perbuatan tu selalu nya situasi dimana menegur rakan yang tengah minum dengan cara menampar ubun2 rambut rakan nya itu.

Titik utama (main point) yang ingin diketengahkan oleh gua adalah tegur menegur sesama manusia. kalau kita nampak sesorang itu melakukan kesalahan atau pun sesuatu yang kita tak senang mesti akan tergerak hati untuk menegur. jadi terpulang kepada individu itu ingin menegur atau mengambil sikap diam kan diri.

Dari gua punya point of view, ada beberapa jenis tegur. tegur untuk kebaikan, tegur untuk merasa diri dia hebat, tegur untuk elak dia ditegur balik dan tegur sebab dah lama tak jumpa. tapi ada sesetengah tegur yang gua tak tahu nak kategorikan macam mana. 

contoh.

"capik, gua tak nak jalan dengan enko sebab enko terlalu hensem. hilang pulak seri gua nanti"

"wei akmal lu ni terer betul main futsal. takut la nak geng dengan lu. nampak macam gua kaki bangku pulak"

"tengok gua dah nampak macam pemalas. ni sebab lu lah fizi rajin sangat. haha"

Itu semua kategori2 yang gua boleh bagi setakat ni. bukan apa tegur ni bagi gua adalah satu benda yang susah sebenar nya. lagi2 menegur kesalahan orang. terasa diri gua ni macam orang bersalah je bila tegur orang buat salah. salah gua jugak buat korang salah faham dengan rasa bersalah gua ni.



Ni gua nak tanya sikit. korang ok ke kalau menegur sesuatu kesalahan itu padahal korang pun pernah atau akan membuat kesalahan sama seperti itu. ramai akan kata "at least aku dah tegur orang itu, terpulang pada dia nak terima atau tak". percaya atau tidak gua rasa 80% orang menegur ni akan tak suka bila orang yang dia tegur tu tegur kesalahan dia tu balik.


contoh:

"Senah aku nak cakap sikit ni tapi kau jangan marah erh?"

"apa dia Joyah?"

"semalam aku nampak kau pakai baju terbalik. kelakar nak arwah. kakaka"

"eleh dua hari lepas aku nampak kau salah bagi signal masa nak masuk simpang. menangis jugak aku tahan gelak kat situ. kuikuikui"

"kau ni dah kenapa. sibuk hal aku. ada rasa nak makan mercun bola ke?"

Tengok sapa pulak yang marah sekarang. ish3x.  niat nak menegur tu dah betul tapi cara penyampaian dan lontaran vokal tu dah salah. kan dah memakan diri. tegur ni sebenar nya bagus bagi membetulkan sesuatu. cuma yang tak betul nya bukan semua orang suka ditegur. apatah lagi diberi makan mercun bola. jadi pemahaman tentang situasi dan masa yang tepat untuk menegur adalah penting bagi mengelak kan salah faham. terutama menegur tentang fizikal seseorang.



Bukanlah gua nak menyarankan enko orang tak boleh menegur atau menasihat. cuma kadang2 kita terlepas pandang benda2 yang patut kita buat dulu sebelum nasihat. pikir dulu siapa yang kita nak nasihat, susun kata2 yang tak menyakitkan hati, tengok keadaan sekeliling supaya kita tak mengaibkan orang yang kita nak nasihat tu dan gunalah senyuman.

Haaa serius tak topik ni. takut pulak gua akan ditegur lepas ni. kahkahkah. nampak tak. tak baik gelak macam tu. gelak berlebihan ni macam gelak dengan syaiton. bagus jugak sebenar nye nasihat diri sendiri ni. terapi yang bagus supaya kita dapat muhasabah diri supaya kita rasa rendah diri supaya amalan tegur menegur ini dapat memberi kebaikan kepada kedua dua atau kesepuluh sepuluh pihak.

p/s : jangan lupa tegur2 gua kat twitter =)


9 comments:

SaddLone said...

setuju sangat ! :)

Iqa said...

hehe.. tak reti nak tegur orang sebab diri sendiri pun kadang2 susah nak terima teguran :)

akmalism said...

btol jang..cara tegur tu kena terer..hehe

kajaharuna said...

apala sennah pakai baju tebalik!

kalau tegur untuk kebaikan tu kan elok :)

kalau org tegur saya, ayat yang saya bagi "yeke" pastu gelakkan diri sendiri..

ekabukanmakcikkau. said...

ehh samalah saya punya cadar tilam pon wane biru jugak hikhik. tiru eyyyy.


oihh peah, kita ade x memfollow mollow ditwitter. kalo xde kau follow aku skang. *paksaan

fadzlynniza said...

hihi. teguran yg sangat kelakar laa. terbahak bahak gelak baca entry ni :)

Hanim Irsyad said...

lawak ar zoul tgur. mihmih. terbaik!

Anonymous said...

mohon share tuan tanah :)

Tetamu Istimewa said...

Assalamualaikum, singgah dan follow di sini. Jemput ke blog saya pula ya. Terima kasih.