Wednesday, 24 August 2011

.:List Kuih Menarik di Hari Raya:.


ramadhan kali ini rasa macam cepat pulak . amalan pun tak cukup banyak lagi . semoga dapat berjumpa lagi di ramadhan akan datang . hari raya pun hampir tiba . teringat plak serangkap lagu raya " tiba-tiba hari raya~~ semua insan bergembira~~ " .

seperti biasa banyak lah tupperware yang menghiasi ruang2 dan sudut rumah bila tiba hari raya . tetapi rasa bosan pulak bila setiap kali raya asyik jenis kuih yang sama jer . so entry kali ini menemukan korang dengan jenis2 kuih yang mungkin korang akan jumpa pada hari raya nanti ataupun cucu cicit keturunan yang ke-7 korang nanti . tapi kalau jumpa kuih yang gua bagitahu ni cepat-cepat roger gua .


kuih sarang hae yo - jauh nak order . kat korea tu . campur duit flight, duit shushi, duit jumpa girl generation...uish mahal tu...mungkin guwa beli kuih sarang semut je senang .



kuih ketart nenas- kuih ni ketat sikit . sedap tapi sakit mata memandang . kena makan masa hari raya . masa bulan puasa tengok pun dah batal . ketat sangat .



kuih simpul mati - selalunya kuih ni tak ramai orang minat . kos nak membuat nya pun mahal . banyak masa terbuang hanya kerana nak bukak simpul kuih ni . hanya orang yang pernah mengikuti persatuan pengakap je boleh membuka nya .



kuih batang buruk siku - boleh didapati di rumah orang-orang kaya . lepas makan tuan rumah akan sediakan barang dan bahan2 untuk membuat kuih ni . korang kena duduk situ dan buat kuih tu sebijik macam yang korang makan tadi . kalau banyak korang makan, overtime la jawab nya . apelah tuan rumah ni, dah bagi mintak balik .

kuih sampret prutt - dengar nama je dah berbau semacam . kuih yang di nikmati selepas makan rendang dan ketupat . kuih ini selalu di makan di kawasan tersembunyi seperti stor, rumah terbiar, mahupun kawasan berpopulasi rendah .



kuih siput - kuih kat atas ni korang pernah tengok kan . nak buat dia pun senang . tapi kalau tuan rumah bagi kuih siput yang macam ni tak apa, cuba kalau dia bagi yang macam kat bawah ni, tak ke satu rumah meriah....srruppp....ehehehe

....


....


.....



.....

                                                                           gambar dari : http://redmummy.com

p/s : lu orang jangan ubah nama kuih almond london . peberet gua tu ....selamat hari raya...gua update lepas raya pulak nanti..:P

16 comments:

Farhan said...

haha.. kuih simpul maati tu wujud ke di alam fana ni?

Schafiq Hasyriq said...

jom lwn sape lagi laju mkn siput sedut. haha =p

Asyila Zainuddin said...

minat kuih sarang hae yo tu.. hahaha..

syasya said...

hahaha kuih sipot sedit. selamat hari raya! =)

Liyana Zahim said...

Adehhh.. Apo nih? Hahahahah~

Nur Aizureen Md Zahir said...

i love kuey biskut mazola,kuey samprit bukan sembelit,sarang semut bukan sarang anai2 and macam2 lagi kuey tradisi :p huhu
almond london pon besh,,yg ada badam jelahh..ade mkcik2 yg kedekut tak letak badam hampeh ! potong betul

Aisyah Aina said...

aku suka kuih ketat..haha ;)


siput sedut? errr

EkaBukanMakcikKau said...

ape ah kau ni harap je muke hensemm tapi kedekut . nmpak mcm takde kene mengena kann ? mmg takde pon . saje cakap tak bolehhhh ?

izzana said...

hahahaha semua name kuih ni rare la gile ..=-='

kjaharun said...

haha.. oke kuih raye yang mempunyai nama baru telah belaku di sini :)

chemay said...

siput sedutttt!
gulai lemak pon sodappp.
haha

selamat hari rayaaa
maaf zahir batin.
:)

cha zainol said...

aku suka kueh ketat jugak :)

Sarah Mohd Saleh said...

hahahah..aku ske semprettt.bile kentut lancar jek bunyik dio.pruttt

izzad b* said...

erk!xsuke sgt makan siput sedut, tapi klau kasi on jer.kekeke

iefa ujang said...

kuih sarang semut 2 best . . . ada dalam bentuk kapsul ag .a ahaha

miss lyzeer said...

lepas raya..terliur tgk kuih2 tu..gurlp